Fibromyalgie (FM) bij Massagepraktijk Loven uit Tilburg

Fibromyalgie (FM) is een veel voorkomende ziekte: twee op de honderd mensen tussen de twintig en zestig jaar lijden eraan. Ze hebben een meestal onverklaarbare pijn in het bindweefsel en de spieren. De aandoening wordt daarom ook wel ‘weke delen reuma’genoemd.

Er zijn verschillende behandelmogelijkheden, zoals pijnstillers, oefeningen, ontspanning en het aannemen van een andere leefstijl. Massage heeft en zeer positief effect op fibromyalgie.

Mensen met FM hebben een scala aan klachten. Ze hebben een chronisch pijnsyndroom, waarbij spieren niet alleen pijnlijk maar ook stijf zijn. Verder is men dikwijls extreem moe, heeft men vaak slaapstoornissen, hoofdpijn, angst, depressie, concentratie- en geheugenstoornissen en soms ook darmklachten. Omdat men er meestal niet ziek uit ziet en ook in het bloed geen afwijkende waarden gevonden kunnen worden, krijgt men vaak te horen dat het tussen de oren zit.

De aandoening openbaart zich dikwijls na een periode van langdurige stress. Het meest typerende bij fibromyalgie zijn de pijnpunten of tenderpoints, waarbij elf van de achttien punten pijnlijk moeten zijn. De tenderpoints zijn gelokaliseerd op de nek, schouders, lendenstreek, heupen, voeten, knieën, borst, aangezicht, enkels en armen.

Uit recent onderzoek door de Universiteit van Miami is gebleken dat massage een van de gunstigste behandelingen is voor fibromyalgie patiënten.

Doel van de massage: Fibromyalgie (FM)
  • Lichaam en geest tot rust brengen.
  • Stress en pijn in het lichaam verminderen.
  • Het versterken van het lymfesysteem.
  • Verlichting van spierkrampen.
  • Verlagen van de bloeddruk.
  • Opname van zuurstof in de spieren.
  • Verbetering van het bewegingsapparaat.
  • Vrijgeven van de natuurlijke pijnstiller – Endorfine.

De massage bestaat uit een zachte, rustige massage waarbij de stramme spieren en verdikkingen worden gelokaliseerd. Door massage, rekking en drukpunttechniek kunnen deze worden behandeld.

Voor meer informatie over fibromyalgie kunt u kijken op www.huubsfibromyalgiesite.nl

Kijk ook eens bij een van onze overige massages: